Nixon in China Contingut Argument Art minimalista i humor americà Referències Menú de...
Òperes de la dècada del 1980Òperes ambientades a la XinaObres del 1987PequínÒperes estrenades als Estats UnitsÒperes en anglès
òperaJohn AdamsHoustonTexas1987Mao Tse-tungHollywood
Vida real, Nixon saludant en Chou-En-lai en baixar de l'avió a Pequín | |
Títol original | Nixon in China |
---|---|
Forma musical | òpera |
Compositor | John Adams |
Llibretista | Alice Goodman |
Llengua original | Anglès |
Font literària | Viatge de Nixon a la Xina () |
Composició | 1986 |
Gènere | singspiel |
Actes | tres |
Lloc de la narració | Pequín |
Època d'ambientació | 1972 |
Personatges |
|
Estrena | |
Data | 22 d'octubre de 1987 |
Escenari | Opera House Houston Texas, |
Intèrprets | Houston Grand Opera |
Nixon in China és una òpera en tres actes del compositor nord-americà John Adams que fou estrenada a la ciutat de Houston de l'estat de Texas, el 22 d'octubre de 1987.
Contingut
1 Argument
1.1 Acte I
1.2 Acte II
1.3 Acte III
2 Art minimalista i humor americà
3 Referències
Argument
Acte I
La recepció del president Nixon i la seva esposa es desenvolupa segons el més estricte protocol: tant en l'aeroport (quadre I), com durant la primera conversa entre els estatunidencs i els xinesos (quadre II) o durant un banquet (quadre III). Ambdues parts donen mostres d'estranyesa i incomprensió, tan amenaçadores com còmiques, però l'etiqueta hi preval.
Acte II
La primera dama compleix la seva agenda cultural i visita els llocs d'interès de Pequín, tant del present comunista com de l'antiga època imperial (quadre I). Al capvespre, els hostes estan convidats a la tradicional òpera de Pequín. Allà l'esposa de Mao Tse-tung els presenta amb orgull el ballet revolucionari El batalló femení roig (quadre II).
Acte III
L'última nit dels estatunidencs a Pequín. La visita ha tingut significat històric? Sí, però Nixon i Mao Tse-tung es pregunten si han assolit llurs somnis de joventut.
El polític xinès desitjava realitzar l'ideal d'una gran revolució asiàtica, i l'objectiu en la vida de l'americà havia estat ser propietari del seu propi lloc d'hamburgueses. Únicament l'ancià Chou En-lai ha renunciat a qualsevol desig i ja no té res per témer ni esperar.
Art minimalista i humor americà
« | «Ni tan sols Mozart, Verdi, Wagner o Puccini aconseguiren representar llurs obres en tants teatres en tan poc de temps. I, a més, Nixon in China és la seva primera òpera». | » |
Aquesta fou la reacció dels sorpresos crítics contemporanis davant la desconcertant carrera triomfal d'aquesta obra i el seu compositor. L'argument es basa en la rellevant visita oficial de Nixon a la Xina, encara que no es tracta d'una obra política. Adams estava molt més interessat en l'encontre entre les dues cultures i formes de vida completament diferents. Un exemple d'això és l'ària inicial de Nixon (en arribar a l'aeroport de la Xina), que juga enginyosament amb les possibilitats de la música minimalista, tals com el repetiment dels mateixos models:
« | «News news news news news news news news news news news a has a has a has a has a has a kind of mistery has a has a has a kind of mistery». | » |
L'esposa de Mao, responsable de la brutal destrucció de l'antiga cultura xinesa, es presenta com una autèntica diva europea dels teatres d'òpera occidentals. Per contra, Adams dotà al ballet revolucionari xinès del so més genuí de Hollywood, creant un efecte kitsch notable. Predomina la música minimalista pura, mesclada amb grans conjunts i àries variades harmònicament. Adams concebé el pols musical ininterromput com una contraposició crítica a les frenètiques activitats que emprenen els protagonistes.
Referències
ÒPERA, volum Opera-Komponisten, Werke, Interpreten, pàg. 10 d'András Batta. Könemann (ISBN 3-8290-2830-X)