Jordi Mestre i Vergés Contingut Biografia Activitat professional Obres Referències Enllaços...


Persones vivesFotògrafs catalans del sudGironins contemporanis


Girona1951953GironaFrancesc Català-RocaLluís Domènech i MuntanerEduard TodaEl Periódicol'AvuiJocs OlimpicsAjuntament de BarcelonaAlbert BoadellaEl Último de la FilaLoquilloCamilo José CelaAtapuercaOrceManuel Vázquez MontalbánEduard TodaBiblioteca Museu Víctor BalaguerVilanova i la GeltrúNatureFestival Castell de Peraladarevista SàpiensMèxicGironaAraÉpocaCambio 16Festival Castell de PeraladaAbric RomaníSant Pere de RodaRevista de CatalunyaNarcís RogetMuseu de l'EmpordàFigueres

































Infotaula de personaJordi Mestre i Vergés

Jordi Mestre i Vergés.jpg
Biografia
Naixement
1953
Girona
Nacionalitat
Catalunya
Activitat
Ocupació
fotògraf
Període d'activitat
segle XX - XXI
Modifica les dades a Wikidata

Jordi Mestre i Vergés (Girona, 1953) és un fotògraf i restaurador fotogràfic català.[1]




Contingut






  • 1 Biografia


  • 2 Activitat professional


  • 3 Obres


  • 4 Referències


  • 5 Enllaços externs





Biografia


Nascut l'any 1953 a Girona.
En una entrevista explica que va descobrir que volia ser fotògraf quan als 14 anys "un company de curs em va convidar a acompanyar-lo a revelar al laboratori de l'Associació Fotogràfica i Cinematogràfica (Afic) situat al peu del carrer de la Força de Girona, “...” Encara recordo aquelles ampolles de vidre amb líquids i com em va fascinar veure com aquells negatius es revelaven i apareixien les imatges. Era màgic, pura poesia. Vaig quedar com ionqui i encara n'estic, d'enganxat. El primer que vaig fer va ser estudiar químiques i treballar a les tardes de laboratorista i fent reportatges de casaments els caps de setmana."[2]


Després d'una etapa d'estudis superiors en ciències químiques,[3] Jordi Mestre es passa a la fotografia de forma autodidacta.[4]





Activitat professional


La seva carrera professional sempre ha estat indistintament lligada a la tasca de fotògraf i de conservador de fotografies, treballant amb col·leccions tant importants com la de Francesc Català-Roca, Lluís Domènech i Muntaner[5] i Eduard Toda.[6]


"Només existeixen fotografies sinceres" afirma Jordi Mestre al periodista Nilo Maria; és l'any 1976[7] i, només dos anys més tard, l'any 1978 comença a treballar a la premsa escrita: primer a El Periódico i després a l'Avui, on va ser cap de fotografia. El anys 1990 i 1991, previs als Jocs Olimpics, retrata la Barcelona preolímpica per a la pubicació Barcelona 10 de l'Ajuntament de Barcelona,[8] i també s'encarrega dels retrats d'Albert Boadella que il·lustren una entrevista publicada a Playboy i no serà l'única sino el principi d'una sèrie que inclourà personatges com El Último de la Fila, Loquillo i Camilo José Cela.[9][10][11] Una altra publicació amb la que treballa regularment de 1995 fins a 2001 és la Win Magazine.[12][13] Des de l'any 2003 és cap de fotografia a a l'IPHES, l'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social,[14] on documenta i registra la documentació de les campanyes arqueològiques que aquest centre efectua en nombrosos jaciments (Atapuerca, Orce ), feina que implica la realització d'imatges per a museus i tota mena de publicacions; possiblement El Periódico de Atapuerca i el Diario de los yacimientos de Atapuerca són les dues capçaleres més actives i de les que forma part de l'equip de fotografia entre 2004 i 2013.[15][16][17]Amb tot, l'estiu de 2009 capçaleres més generalistes com el Diario de Burgos també van publicar aquestes imatges, fins i tot com a portada.[18][19]


"Un dels llibres que he llegit sobre fotografia i que més m'ha interessat es titula una cosa així com 'El zen en l'art cavalleresc del tir amb arc', i parla de l'instant i diu que quan tu, l'objecte, les mans estan en línia, les mans es disparen soles, i llavors és evident que encertes."[20]


De la seva experiència en les excavacions reflexiona: "El treball pròpiament de fotografia abasta gairebé la totalitat de les disciplines fotogràfiques. Des de la realització de fotos de peces en estudi, la macrofotografia, el paisatgisme, el reportatge i la fotografia tècnica i científica en general, l'iluminació de grans espais amb equips mòbils i la comprensió dels moments emocionants per fer-los comprensibles a la multitud de persones que no poden viure'ls amb nosaltres"[21]


L'any 1981 realitza tres exposicions fotogràfiques a Girona i Figueres amb temes diversos: fotografies de xemeineies i taulats a la galeria Desalt, un recull de material gràfic experimental a la galeria Spectrum Canon i un monogràfic de caràcter social sobre els gitanos del barri del Culubret, exposat a la Rambla de Figueres.[22]


L'any 1987 es publica el llibre Barcelones, de Manuel Vázquez Montalbán, on apareixen nombroses fotografies seves.


L'any 2008 és un dels comissaris de l'exposició "Del Nil a Catalunya, el llegat d'Eduard Toda" que es realitza a la Biblioteca Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú.[23] El mateix any una fotografia seva és portada del número 7186, vol. 452, de la revista Nature.[24] L'any 2000 i 2001 el trobem formant part del Comitè origanitzador del Festival Castell de Peralada.[25][26]


El número 77 de la revista Sàpiens, del 2009, té per portada una de les fotografies de Jordi Mestre, la del desenterrament d'un mamut a Mèxic. A l'interior de la revista es troba l'article i diari de l'excavació, amb nombroses fotografies seves.[27]


L'any 2010 va ser un dels ponents de la II Jornada Tècnica del patrimoni fotogràfic de les comarques gironines.[28] La gestió de les imatges en els ens locals, organitzada per l'INSPAI, el Centre de la Imatge de la Diputació de Girona. La ponència titulada Taller bàsic d'identificació i conservació de fotografies[29]es va realitzar el 30 de setembre de 2010 al Centre Cultural de Caixa de Girona Fontana d'Or de Girona.[30] Aquest mateix any participa al FestImatge, el V Festival de la imatge de Calella amb l'exposició "El paradís era en un desert".[31]


L'any 2014 publica l'edició revisada del llibre Identificación y conservación de fotografías:"[32]El que pretenc en aquest volum és donar les bases per poder establir aquestes diferències facilitant així la identificació del material. Per això, a més del text s'inclouen les il·lustracions imprescindibles per dur a terme aquesta tasca ".[16] Un any més tard publica conjuntament amb Xavier Martí i Ylla el llibre La Verema dels 80 : una emigració civilitzada, nascut arrel de l'exposició del mateix nom que s'ha vist a Girona, Perpinyà i Figueres.[33][34][35][36]


El seu interès per l'arquitectura romànica l'ha dut a compartir les seves descobertes en diversos mitjans de comunicació, com ara el diari Ara.[37]


Juntament amb Max Pérez, el 2016 ha publicat l'article Descobriment de la façana antiga de Sant Pere de Roda a la Revista de Catalunya en què aporta noves dades sobre el monestir . Actualment està digitalitzant el seu fons personal, format per entre 300.000 i 400.000 fotos,[38] incloses les col·laboracions amb mitjans i empreses com El Periódico, l'Avui, Época, Cambio 16, Tiempo, el grup Bassat Ogilvy, Festival Castell de Peralada,[39] el seu treball com a responsable de fotografia en excavacions arqueològiques a Atapuerca, l'Abric Romaní de Capellades, Orce i en expedicions també arqueològiques a la Baixa Califòrnia, el Marroc i Algèria o l'exhaustiu catàleg del romànic català que està elaborant en el present.[40] Dels seus estudis sobre el romànic n'hi ha una pinzellada publicada i relativa al descobriment de la façana antiga de Sant Pere de Roda, que publica la Revista de Catalunya.[41]


El 2017 ha col·laborat en l'elaboració del catàleg de l'exposició de Narcís Roget feta al Museu de l'Empordà de Figueres. Aquest catàleg porta per nom: Narcís Roget: una visió inèdita de l'Empordà i Jordi Mestre hi ha escrit un dels tres textos que acompanyen el catàleg.[42][43]


A la primavera de 2018 publica a la revista Unicum l'article tècnic "El mirall de plata en les fotografies: importància, mecanisme d'aparició i nou procediment d'eliminació" que és un estudi que argumenta el mecanisme de transport de la plata per càrregues elèctriques i els incendis espontanis de pel·lícules de nitrat, a més de presentar un nou procediment d'eliminació senzill, eficient i estable a llarg termini. L'article està signat conjuntament amb el Dr. Josep Maria Vergès i Bosch i Rita Udina i Armengol.[44]


Actualment treballa com a autònom per diferents administracions en tasques de restauració de fotografia i pel·lícules, peritatges d'arxius fotogràfics, cursos i conferències sobre tècniques fotogràfiques.



Obres



  • I si... : revisitant els orígens des de l'Empordà. [S. l.] : l'autor, 2018. ISBN 9781978123427 [45]


  • La Verema dels 80 : una emigració civilitzada. Girona : Diputació de Girona, Casa de Cultura de Girona, 2015. ISBN 9788415808305


  • Identificación y conservación de fotografías. Gijón : Trea, 2004. ISBN 8497040899 2a ed., rev. 2014 ISBN 9788497047616

  • Identificació i conservació de fotografies. Barcelona : Ajuntament de Barcelona, 1997.



Referències





  1. «Una exposició de Jordi Mestre recorda l´èxode dels veremadors dels anys 80». Diari de Girona, 26-10-2015 [Consulta: 24 maig 2016].


  2. «Vivim una fase de destrucció massiva». El Punt Avui, 05-10-2014 [Consulta: 24 maig 2016].


  3. «Publiquen la segona edició del llibre Identificación y conservación de fotografies, un referent en el seu àmbit» (en català). IPHES - Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social, 24-04-2014. [Consulta: 6 març 2017].


  4. Mostra de fotografia Catalana actual. Girona: Casa de Cultura. Diputació de Girona, 1982 [Consulta: 3 març 2017]. 


  5. «Restauració del fons de plaques de vidre Domènech i Montaner» (en català). Rita Udina. [Consulta: 7 març 2017].


  6. «El cuidador d'imatges». Dominical, 2014. [Consulta: 18 novembre 2016].


  7. Maria, Nilo «Las piedras devoran a Jordi Mestre». Mundo Diario, 16-01-1976, pàg. 22.


  8. Barcelona 10, Febrer 1991, portada.


  9. «Albert Boadella». Playboy, Juliol 1990, pàg. 84-87.


  10. Playboy, maig 1990.


  11. Playboy, Agost 1990.


  12. Win Magazine, Desembre 1995.


  13. Win Magazine, Juliol 2001.


  14. http://iphes-noticies.blogspot.com.es/


  15. Diario de los yacimientos de Atapuerca, Tardor 2004.


  16. 16,016,1 «Publiquen la segona edició del llibre Identificación y conservación de fotografies, un referent en el seu àmbit». IPHES, abril 2014. [Consulta: 30 maig 2016].


  17. Periódico de Atapuerca, Març 2013.


  18. Diario de Burgos, 16-07-2009, pàg. Portada.


  19. «La reina arqueóloga». Diario de Burgos, 08-07-2009, pàg. 4-5.


  20. Tibau, Moises «Jordi Mestre, mestre». Presència, 05-05-1985, pàg. 5-9.


  21. «Objectivo: el viaje». Diario de les yacimientos de la Sierra de Atapuerca, Hivern 2009, pàg. 3.


  22. «Jordi Mestre té a punt tres exposicions de fotografia». Punt Diari, 31-05-1981, pàg. 29.


  23. «Del Nil a Catalunya». Biblioteca Museu Víctor Balaguer, 2008. [Consulta: 28 juny 2016].


  24. «About the cover : Nature». www.nature.com. [Consulta: 19 desembre 2016].


  25. Castell de Peralada XIV Festival, juliol 2000.


  26. XV Festival de Peralada. Homenatge a Verdi, juliol 2001.


  27. Rubio, Albert «Desenterrem un mamut a Mèxic». Sàpiens, març 2009, pàg. 20-29.


  28. «II JORNADA TÈCNICA. El patrimoni fotogràfic de les comarques gironines». INSPAI, 2010. [Consulta: 30 maig 2016].


  29. «Taller bàsic d'identificació i conservació de fotografies». INSPAI, 2010. [Consulta: 30 maig 2016].


  30. «II JORNADA TÈCNICA 2010: El patrimoni fotogràfic de les comarques gironines. La gestió de les imatges en els ens locals». INSPAI, 2010. [Consulta: 30 maig 2016].


  31. FestImatge, V Festival de la imatge de Calella 2010, Abril 2010, pàg. 18.


  32. «Identificación y conservación de fotografías». Trea. [Consulta: 24 maig 2016].


  33. Le Off, Festival de photoreportage amateur, Estiu 2016, pàg. 60.


  34. «Visita guiada exposició “La verema dels 80. Una emigració civilitzada”. 28/11/15». Fotoconnexió.org, 28-11-2015. [Consulta: 30 maig 2016].


  35. «Girona s'ofereix com a “petita subseu” de Visa» (en català). El Punt Avui, 23-06-2016. [Consulta: 7 març 2017].


  36. Le Off, Festival de photoreportage amateur., agost 2016, pàg. 60.


  37. «En defensa de les 200 esglésies romàniques de l'Empordà». Ara.cat, 21-07-2016 [Consulta: 18 novembre 2016].


  38. «Vivim una fase de destrucció massiva». El Punt Avui Comarques gironines, 05-10-2014 [Consulta: 18 novembre 2016].


  39. Anita Rachvelishvili, 03-08-2016, pàg. 1.


  40. «Una exposició de 80 fotografies de Jordi Mestre recorda l'èxode de temporers espanyols a la verema francesa als anys 80». Direc.cat, 20-10-2015. [Consulta: 30 maig 2016].


  41. «Descobriment de la façana antiga de Sant Pere de Roda». Revista de Catalunya, 2016, pàg. 204-2013.


  42. Narcís Roget. Una visió inèdita de l'Empordà. Figueres: Museu de l'Empordà; Ajuntament de Figueres, 2017. ISBN 978-84-943343-3-7. 


  43. Tramuntana TV. «Es presenta el catàleg de l'exposició del fotògraf Narcís Roget». [Consulta: 7 febrer 2017].


  44. «El Mirall de plata en les fotografies». Unicum, juny 2018, pàg. 5-14.


  45. Mestres Vergés, Jordi. I si ... : revisitant els orígens de l'Empordà (en català). [S. l.]: L'autor, 2018, p. 100. ISBN 9781978123427. 




Enllaços externs



  • Mestrefoto. Blog personal de Jordi Mestre i Vergés










Popular posts from this blog

Benedict Cumberbatch Contingut Inicis Debut professional Premis Filmografia bàsica Premis i...

Monticle de plataforma Contingut Est de Nord Amèrica Interpretacions Altres cultures Vegeu...

Escacs Janus Enllaços externs Menú de navegacióEscacs JanusJanusschachBrainKing.comChessV